Auto-elektronica, een vak met toekomst

Luigi Gardi is als kind in het autobedrijf gerold. Als kleine bengel hielp hij zijn vader Raphaël al een handje. Geen wonder dat hij later automechanica ging studeren, eerst overdag en later in avondles.

"Met de opmars van de elektronica, die niet meer weg te denken is uit de moderne auto's, zijn we echter verplicht ons voortdurend bij te scholen en onze kennis te verruimen", legt Luigi uit. "Wij werden 8 jaar geleden lid van het Bosch Car Service netwerk. Dit betekent dat we jaarlijks maar liefst 8 verplichte opleidingen volgen, en dan zijn er nog de cursussen die elders worden gegeven, zoals bij Educam."

De huidige wagens zijn al bij al zeer betrouwbaar geworden, maar te veel gebruikers vergeten dat een minimum aan onderhoud noodzakelijk blijft. Zo duiken defecten op waarvan de oorzaak niet gemakkelijk te vinden is.

"Dikwijls gaat het om kleinigheden die te wijten zijn aan nalatigheid of aan het gebruik van minderwaardige brandstof", verduidelijkt Luigi Gardi. "In tegenstelling tot wat velen denken, kunnen de problemen echter niet worden opgelost door de auto op de computer aan te sluiten. De computer toont een foutcode. Met die informatie als uitgangspunt moet de mecanicien zijn grijze cellen aan het werk zetten. De informatica kan het denkwerk noch de ervaring vervangen. De mecanicien mag niet bang zijn om dingen te proberen, ook al kunnen ze mislukken. Binnen het Bosch Car Services netwerk praten wij veel onder collega's, en die gesprekken zijn bijzonder leerrijk".

Wanneer we hem vragen of de automechanica nog altijd een vak met toekomst is, antwoordt Luigi zonder aarzelen bevestigend.

"Een auto, zelfs een kleine, is vandaag zo complex dat je er niet meer aan kunt werken zonder de nodige kennis en ervaring."

Jongeren die in zijn voetsporen willen treden, zou Luigi willen aanraden een degelijke opleiding automechanica te volgen.

"Ondanks het doorgedreven gebruik van de elektronica blijft de mechanica de basis. Daarna moet je echter 's avonds nog bijstuderen, doorzetten, toegeven dat je niet meteen alles kunt weten, je ogen en oren openzetten, ... Al te vaak hebben jongeren alleen oog voor een mooie wagen, liefst met een prestigieus logo. Maar zodra de auto "uitgekleed" is, wordt hij bovenal een ingewikkeld voorwerp waaraan je met veel ijver en geduld moet werken. Dan kan het vak van automecanicien nog voldoening schenken, zelfs in het tijdperk van de elektronica.”