News

Een nieuwe, volledig intern ontwikkelde elektromotor voor de Renault Zoé


De nieuwe motor vervangt binnenkort de huidige Zoé-motor, die werd aangekocht bij een externe onderaannemer. De nieuwe R 240 plukt de vruchten van de ervaring die de Alliantie Renault-Nissan opdeed met de Leaf, die eveneens wordt aangedreven door een 'huismotor', en zal het rijbereik van de Zoé met zo'n 30 kilometer verlengen tot 240 kilometer ... in theorie tenminste. In de praktijk blijkt een reëel rijbereik van 160 kilometer realistischer, wetende dat de huidige Zoé een reële actieradius van 140 kilometer heeft.
De nieuwe elektromotor van Renault zal van de band rollen in de fabriek van Cléon (Normandië), waar ook de Energy dCi-dieselmotoren (130, 140 en 160 pk) worden gebouwd. Sinds 2012 werd een opleidingsprogramma voor de productie van de R 240 opgezet, goed voor ongeveer 6.000 uur opleiding. Dat programma omvatte naast een algemene theoretische opleiding over de elektromotor voor alle projectmedewerkers ook een technische opleiding over de machines voor de operatoren (in samenwerking met de leveranciers) en over het onderhoud. Cléon kan schermen met iets meer dan twee jaar ervaring dankzij de productie van de 'Junction Box' van de Zoé, de koppelingsdoos ontwikkeld door het studiebureau van het Technocentre, die tot nog toe werd gekoppeld aan een motor van een externe leverancier.?Zo raakte Cléon vertrouwd met de assemblage van elektronische modules en kon de fabriek een aanzienlijke expertise opbouwen voor de productie van de vermogenselektronica (Power Electronic Control, kortweg PEC) van de R 240. De vloer van de assemblageruimte voor de Junction Box werd bijvoorbeeld bedekt met een zogeheten 'geleidende' bekleding, die de werknemers aardt door middel van veiligheidsschoenen. Bij de ingang van de zone bevindt zich een tester die de elektrostatische ontlading (ESD) via de schoenen test. Hij evalueert de elektrische weerstand tussen hand en vloer. Iedereen die de werkplaats betreedt, moet trouwens een speciaal hemd dragen dat elektrostatische ontladingen tegengaat. Al deze maatregelen en acties worden toegepast in de werkplaats waar de PEC wordt geassembleerd omdat een elektrostatische ontlading de onderdelen kan beschadigen.
De assemblage van de vermogenselektronica (PEC) gebeurt grotendeels manueel en vergt de grootste nauwkeurigheid door de kleine afmetingen van de 180 geassembleerde onderdelen. Alle PEC-eenheden worden zonder uitzondering onderworpen aan drie types van tests (statisch, dichtheid, dynamisch), die een twintigtal elektrisch criteria evalueren. Voor de onderdelen die de nieuwe Renault-motor gemeen heeft met de Nissan-motor bouwen de procesmedewerkers voort op de ervaring van Nissan, dat de motor voor de Leaf zelf bouwt. De productiecapaciteit voor de R 240 bedraagt bij de lancering 50.000 stuks en zal op termijn het dubbele bereiken.