News

Motormecanicien: portret van een beroep vol passie!


In tegenstelling tot scooters worden motoren vaker gekocht om het plezier dan om zich te verplaatsen. Ze vormen nog steeds het 'passievoertuig' bij uitstek. De specialisten die deze schitterende machines onderhouden en herstellen zijn dan ook mensen met passie.

Frédéric Leberger, beter bekend als Fredo, werkt al veertien jaar als mecanicien bij Waterloo Bikes, een Triumph-concessiehouder in Waals-Brabant. Hij is vandaag 39 jaar en verliet de school in het vierde middelbaar.

"Zoals veel leerlingen, had ik een hekel aan de school. Daarom heb ik een opleiding elektrische apparatuur en algemene elektriciteit gevolgd. Wat me daarbij het meeste aansprak, waren de lessen mechanica, waarin we bijvoorbeeld de motor van een wasmachine moesten vervangen. Ik reed ook vanaf mijn zestiende met de motor en prutste van bij het begin aan mijn motoren ..."

Daarom besliste Frédéric om avondlessen automechanica te gaan volgen in Namen. Na twee jaar had hij zijn diploma op zak en reeg hij verschillende uitzendopdrachten aan elkaar, onder meer bij Auto 5. Het probleem was dat Fredo niet echt weg is van auto's: in zijn ogen hebben ze twee wielen te veel. Zijn favoriete discipline is de motor. Eind jaren negentig kocht hij zijn eerste Triumph, een Daytona T595, bij Waterloo Bikes. De contacten met Luc Denis, baas van de concessie, verliepen van bij het begin heel vlot. Waterloo Bikes is een zaak die vooruit wil, die uitbreidt en groeit. Luc en zijn vrouw Christine kunnen natuurlijk niet alles alleen doen. Fredo, die eerder al zijn diensten had aangeboden, kreeg op een bepaald moment een telefoontje van hem: "Ik heb een plaats voor jou. Je begint morgen!"

Fredo heeft een belangrijke tip voor wie in zijn voetsporen wil treden.

"Het beste dat je kunt doen om motormecanicien te worden, is een stagecontract of leercontract proberen te krijgen bij een ernstige concessie zodat je het vak op een degelijke manier kunt leren, zowel wat de praktijk betreft als qua theorie. Je hebt ook heel wat motivatie en passie nodig. Wie niet met motoren wakker wordt en gaat slapen, heeft geen schijn van kans. Je moet ook een goed contact hebben met de baas. In kleine ondernemingen zoals motorconcessies is een goede verstandhouding cruciaal en moeten de menselijke relaties steunen op vertrouwen. Anders werkt het niet."

Belangrijk om weten is ook dat dit soort van job niet eenvoudig te krijgen is aangezien er weinig plaatsen beschikbaar zijn. Anderzijds hebben concessiehouders het vaak moeilijk om ernstige mecaniciens te vinden. Motoren vormen in België een erg klein universum, waar iedereen iedereen kent.

"Mensen weten waar de goede mecaniciens te vinden zijn," legt Fredo uit, "en als je je werk goed doet, krijg je regelmatig aanbiedingen van andere concessiehouders. Maar je mag niet vergeten dat een motorconcessie een kmo is en dat de baas altijd de voorkeur zal geven aan iemand die onmiddellijk beschikbaar is. Het is dan ook cruciaal om je na je studies onmiddellijk in het avontuur te storten en aan de slag te gaan."